Η ημέρα που θεωρείται ως «γενέθλιος ημέρα*» της εκκλησίας μας είναι η Πεντηκοστή.
Εκείνη τη μέρα ουσιαστικά, με την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος, έγινε το θαύμα της ένωσης των ανθρώπων με το Θεό. Αυτό ακριβώς είναι και ονομάζεται εκκλησία, η ένωση του ανθρώπου με το Θεό, που για πρώτη φορά αποκαλύφθηκε την ημέρα της Πεντηκοστής.
Αυτό που πρέπει να συγκρατήσουμε και να καταλάβουμε είναι ότι ο Χριστός είχε πει στους Μαθητές του ότι θα αποστείλη το Άγιον Πνεύμα το οποίο θα τους διδάξη την πάσαν αλήθειαν. Αυτό ακριβώς έγινε την ημέρα της πεντηκοστής. Μόνο τότε αποκαλύφτηκε αυτή η αλήθεια (και ποτέ ξανά στην πορεία του χρόνου, που σημαίνει ότι η αλήθεια αποκαλύφτηκε τότε εφάπαξ) δηλαδή η Εκκλησία από πνευματική, έγινε Σώμα Χριστού.
Όλα τα τροπάρια εκείνης της ημέρας αναφέρονται στην εκκλησία
Εκείνη τη μέρα ουσιαστικά, με την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος, έγινε το θαύμα της ένωσης των ανθρώπων με το Θεό. Αυτό ακριβώς είναι και ονομάζεται εκκλησία, η ένωση του ανθρώπου με το Θεό, που για πρώτη φορά αποκαλύφθηκε την ημέρα της Πεντηκοστής.
Αυτό που πρέπει να συγκρατήσουμε και να καταλάβουμε είναι ότι ο Χριστός είχε πει στους Μαθητές του ότι θα αποστείλη το Άγιον Πνεύμα το οποίο θα τους διδάξη την πάσαν αλήθειαν. Αυτό ακριβώς έγινε την ημέρα της πεντηκοστής. Μόνο τότε αποκαλύφτηκε αυτή η αλήθεια (και ποτέ ξανά στην πορεία του χρόνου, που σημαίνει ότι η αλήθεια αποκαλύφτηκε τότε εφάπαξ) δηλαδή η Εκκλησία από πνευματική, έγινε Σώμα Χριστού.
Όλα τα τροπάρια εκείνης της ημέρας αναφέρονται στην εκκλησία
Το τροπάριο της εορτής:
Ευλογητός ει, Χριστέ ο Θεός ημών,
Ευλογητός ει, Χριστέ ο Θεός ημών,
ο πανσόφους τους αλιείς αναδείξας,
καταπέμψας αυτοίς το Πνεύμα το Άγιον,
και δι’ αυτών την οικουμένην σαγηνεύσας
Φιλάνθρωπε, δόξα σοι.
* Εννοείται ότι η Εκκλησία προϋπήρχε αιωνίως, είναι το ΣΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ με ΚΕΦΑΛΗ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟΝ, είναι Θεοσύστατος, Θεοϋπόστατος και Θεανθρώπινος αφού είναι ένωση Θείου και ανθρωπίνου, Θεού και ανθρώπων σε ένα Σώμα αδιαίρετο και αδιάσπαστο. Και βεβαίως όλα τα γεγονότα που αφορούν στο Απολυτρωτικό έργο της ενανθρωπίσεως του Κυρίου (από τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου μέχρι και την Ανάληψη Του), έγιναν, συντελέσθηκαν, εντός της Εκκλησίας και όχι εκτός αυτής. Η παρουσία του Αγίου Πνεύματος επίσης είναι διάχυτη σε όλη την Παλαιά Διαθήκη, πράγμα που μαρτυρεί και τότε την ύπαρξη αυτής. Κατά τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, όπου βρίσκεται το Πνεύμα το Άγιον εκεί και η Εκκλησία και όπου η Εκκλησία εκεί και το Πνεύμα το Άγιον. Ει (εάν) μη Πνεύμα παρήν, ουκ αν συνέστη η Εκκλησία. Ει δε συνίσταται η Εκκλησία εύδηλον ότι Πνεύμα πάρεστιν” (PG. 50. 459).
Ορθόδοξες Απαντήσεις, Ιούνιος 2007