(c) OrthodoxAnswers.gr
Σάββατο , 23 Σεπτέμβριος 2017
Ειδοποιήσεις
Αρχική » Ερωτήσεις - Απαντήσεις » Άγιος Βαλεντίνος; Τι πρέπει να γνωρίζουμε;

Άγιος Βαλεντίνος; Τι πρέπει να γνωρίζουμε;

του Αρχιμ. π. Νεκταρίου Γκολιοπούλου

1. Στην Ορθόδοξη Εκκλησία Άγιος Βαλεντίνος της σαρκικής ηδονής και του ροζ εμπορίου, δεν υπάρχει και είναι άδικο και βλάσφημο να θεωρούμε ότι ένας άγιος είναι προστάτης του έρωτα με την έννοια της σαρκικής αμαρτίας. Είναι απαράδεκτο, λοιπόν, να προβάλλεται η έννοια της αγιότητος σε ανύπαρκτο πρόσωπο και με στόχο να δικαιολογηθή ή και να καλυφθή η αμαρτία. Αλλά και αν ακόμη οι παπικοί ή οι προτεστάντες αναγνωρίζουν ή θα αναγνωρίσουν στο μέλλον κάποιον σαν άγιο και προστάτη του έρωτα και των ερωτευμένων, θα είναι και αυτό ένα ακόμη τραγικό τους λάθος κοντά στα τόσα, που έχουν διαπράξει από τον καιρό του σχίσματος. Και είναι αυτονόητο ότι η Ορθοδοξία σε καμμία περίπτωση δεν θα γίνη συνεργός σε τέτοιου είδους πλάνες.

2. Η καινοφανής και απαράδεκτη αυτή γιορτή που εμπλέκει τον άγιο ιερομάρτυρα Βαλεντίνο, είναι κατάλοιπο αρχαίου ειδωλολατρικού εθίμου που οδηγούσε τους νέους και τις νέες σε ακατανόμαστες σαρκικές ακολασίες. Στις ημέρες μας πήρε μια σύγχρονη μορφή. Προβάλλει παραπλανητικά τον έρωτα και την αγάπη, που είναι έννοιες θεϊκές και πνευματικές, αλλά οδηγεί, δυστυχώς, τα νειάτα. στις ίδιες ακολασίες που οδηγούσε και στην αρχαιότητα. Το απαράδεκτο αυτό έθιμο προσπαθούν, δυστυχώς και στην πατρίδα μας, να το στηρίξουν διάφοροι επιχειρηματίες, που έχουν οικονομικό κέρδος από την υπόθεση αυτή, συμμετέχοντας έτσι στο πνευματικό έγκλημα που διαπράτεται εναντίον της νεολαίας. Για να κερδίσουν χρυσό, πρόδωσαν τον Χριστό και το άγιο θέλημά Του. Εκμεταλεύθηκαν την ευκαιρία, και υπερεπρόβαλλαν τον ανύπαρκτο άγιο του έρωτα. Κερδίζουν, έτσι, πολλά χρήματα, αδιαφορούν, όμως, εγκληματικά για την πνευματική ζημιά που γίνεται στην ανυποποψίαστη νεολαία.

3. Αυτό που διαφημίζεται σήμερα, κυρίως πριν από το Μυστήριο του Γάμου, σαν αγάπη και αληθινός έρωτας, ούτε αγάπη είναι, ούτε έρωτας. Είναι ένστικτο, είναι εμπαθές συναίσθημα, είναι επιθυμία για σαρκική ήδονη, είναι ζωώδης και κτηνώδης κατάσταση, αγάπη πάντως και έρωτας δεν είναι. Ο έρωτας είναι πνευματική υπόθεση, δίδεται σαν δώρο από τον Θεό και έχει αρχή το Μυστήριο του Γάμου. Τότε ενεργοποιείται με την ευλογία του Θεού και τότε μοναδικά και προσωπικά αναφέρεται στο ανδρόγυνο. Μόνο μία φορά μπορεί ένας άνδρας να ερωτευθή μία γυναίκα και αντιστρόφως. Και αυτή την δυνατότητα την δίδει μόνο ο Χριστός και μόνο μετά την ευλογία του Γάμου.

4. Μπορούν τα νιάτα και πρέπει να ερωτευθούν, με θείο έρωτα, πριν από τον Γάμο. Όχι όμως άνθρωπο, αλλά τον Θεάνθρωπο Κύριο Ιησού Χριστό. Αυτόν τον θείο έρωτα είχαν όλοι οι Άγιοι και όλες οι Αγίες της Εκκλησίας. Ο Χριστός ήταν γι’ αυτούς “ο Νυμφίος” της ψυχής τους. Όσο αύξανε ο έρωτάς τους για τον Χριστό τόσο προώδευαν πνευματικά. Αποκτούσαν πολύ μεγάλο πόθο για τον Χριστό στην ψυχή τους. Καιγόταν η καρδιά τους από την φλόγα της θεϊκής αγάπης. Με την πνευματική φλόγα του έρωτα για τον Χριστό διέκοπταν την σαρκική φλόγα για την πορνεία. Απολάμβαναν τέτοια θεϊκή γλυκύτητα από την ένωσή τους με τον Χριστό, που δεν άφηνε την ψυχή τους να δημιουργήση μια συμβατική και εφήμερη σχέση με την αμαρτία. Ένας πολύ μεγάλος Άγιος, ο Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος, έχει γράψει 8200 στίχους με τους οποίους υμνεί τον θείο έρωτα και την ένωση της ψυχής με τον αγαπημένο Χριστό. Γράφει χαρακτηριστικά: “Έλα Χριστέ, που είσαι το φως το αληθινό. Έλα Εσύ, που είσαι η αιώνια ζωή. Έλα Εσύ, τον οποίο ποθεί η ψυχή μου. Έλα Εσύ, που από λαχτάρα και πόθο ήλθες μέσα μου και με βοήθησες κι εμένα να σε ποθήσω και να σε λαχταρήσω. Έλα Εσύ, που είσαι η πνοή μου, η ζωή μου, η παρηγοριά της ταπεινής μου ψυχής, η χαρά μου, η δόξα μου, η παντοτεινή μου ηδονή και απόλαυση”.

5. Αυτός είναι ο αληθινός έρωτας των Αγίων. Αυτόν τον έρωτα, τον θείο έρωτα, που ενώνει την ψυχή με τον Χριστό συμφέρει πνευματικά να αποκτήσουν όλα τα νιάτα. Έτσι πρέπει να προετοιμασθούν για τον γάμο τους. Όχι με προγαμιαίες σχέσεις και σαρκικούς δήθεν έρωτες. Όχι με άγιους Βαλεντίνους και όλες τις σχετικές ξενόφερτες ανοησίες. Και όταν έλθη η ευλογημένη στιγμή του γάμου, τότε, χωρίς να παύση να είναι πρώτος στόχος ο θείος έρωτας, το νεόνυμφο ζευγάρι θα πάρη ευλογία, δύναμη και ενίσχυση από τον Χριστό και για τον ανθρώπινο έρωτα, που θα κατευθύνεται μοναδικά από τον άνδρα προς την μοναδική γυναίκα του, και από την γυναίκα προς τον μοναδικό άνδρα της, που μόλις πριν από λίγο θα έχουν ενωθή με τα δεσμά του γάμου. Και ο ανθρώπινος αυτός έρωτας θα πρέπει να είναι μοναδικός, προσωπικός και ισόβιος.

6. Αλλά και αν κάποια νειάτα δεν επιλέξουν τον γάμο, η ορθοδοξία ένα μόνο δρόμο σωτηρίας έχει να τους δείξη εκτός από τον γάμο. Τον δρόμο του Μοναχισμού. Τον δρόμο της ολοκληρωτικής αφιερώσεως στον Χριστό, που ακολούθησαν πλήθος ευλογημένες ψυχές στην πορεία της Εκκλησίας. Οι Μοναχοί και οι Μοναχές με όλα τα μέσα της ασκήσεως αγωνίζονται να έχουν διαρκώς στην ψυχή τους τον θείο έρωτα. Λέγει ένα τροπάριο του Όρθρου: “Τοις ερημικοίς ζωή μακαρία εστί, θεϊκω έρωτι πτερουμένοις”. Που σημαίνει: “Μακάρια και τρισευτυχισμένη είναι η ζωή αυτών που διάλεξαν την Μοναχική ζωή, διότι με τα φτερά του θεϊκού έρωτα πετάνε πνευματικά και ανεβαίνουν προς τον αγαπημένο τους Χριστό”.

7. Με το άρθρο αυτό προσπαθήσαμε πολύ σύντομα να δείξουμε στα νειάτα ότι δεν υπάρχει άγιος του έρωτα και ότι αυτός, που παραπλανητικά κάποιοι κατασκεύασαν, είναι ψεύτικος και επικίνδυνος. Προσπαθήσαμε επίσης να δέιξουμε στα νιάτα ποιός είναι ο αληθινός έρωτας των αγίων, τον οποίο πρέπει να αποκτήσουν. Τί θα διαλέξουν τα νειάτα; Ευχόμεθα εκ καρδίας να διαλέξουν και να ζήσουν τον θείο έρωτα είτε μέσα από το μυστήριο του Γάμου, είτε μέσα από το μυστήριο του Μοναχισμού, όπως τον έζησαν πλήθος Μοναχοί ή Έγγαμοι, αληθινοι Άγιοι της Εκκλησίας μας. Μόνο στην περίπτωση αυτή θα απολαύσουν, μαζί με όλους τους Αγίους, για πάντα, στην αιωνιότητα, “τήν απέραντη ηδονή όσων θα βλέπουν το απερίγραπτο κάλος του προσώπου του αγαπημένου τους Χριστού”.

Σημεώση Ορθ. Απαντ.: Άγιος Βαλεντίνος υπάρχει όπως υπάρχει και άγιος Βασίλειος. Άγιος όμως του έρωτα με την έννοια της σαρκικής ηδονής και της εμπορικής εκμετάλλευσης σαφώς και αποβάλλεται ως ευθεία βλασφημία στην τιμή του ιερομάρτυρα Βαλεντίνου. Το ίδιο δηλαδή που ισχύει και για τον κατασκευασμένο άγιο της κατανάλωσης, τον χοντρούλη άη Βασίλη που ουδεμία σχέση έχει με τον Μέγα Βασίλειο
Ορθόδοξες Απαντήσεις Φεβρουάριος 2009

Δείτε επίσης

Τι είναι η αρχή της Ινδίκτου; Γιατί "ξεκινάει" το εκκλησιαστικό έτος τότε; (1 Σεπτεμβρίου)

Ο των αιώνων Ποιητής και Δεσπότης, Θεέ των όλων, υπερούσιε όντως, την ενιαύσιον ευλόγησον περίοδον, …

2 Σχόλια

  1. ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΤΣΙΑΠΗΣ

    «Αυτό που διαφημίζεται σήμερα, κυρίως πριν από το Μυστήριο του Γάμου, σαν αγάπη και αληθινός έρωτας, ούτε αγάπη είναι, ούτε έρωτας. Είναι ένστικτο, είναι εμπαθές συναίσθημα, είναι επιθυμία για σαρκική ηδονή, είναι ζωώδης και κτηνώδης κατάσταση, αγάπη πάντως και έρωτας δεν είναι. Ο έρωτας είναι πνευματική υπόθεση, δίδεται σαν δώρο από τον Θεό και έχει αρχή το Μυστήριο του Γάμου».
    Δεν θα συμφωνήσουμε με τα παραπάνω λόγια του π. Νεκταρίου. Υποβιβάζει πολύ τον έρωτα μεταξύ δύο προσώπων, ανδρός και γυναικός. Σαφώς και δεν είναι ζωώδης και κτηνώδης κατάσταση, όπως γράφει, αλλά δώρο από το Θεό για να έλκονται δυο πρόσωπα και στη συνέχεια βέβαια να οδηγούνται στο γάμο. Και ποιος είπε ότι και η ηδονή δεν χρειάζεται στον έρωτα; Δεν απορρίπτουμε την ηδονή, αφού ζούμε πλέον στην μεταπτώτικη κατάσταση και αυτή υπάρχει, αλλά φροντίζουμε να την βάλουμε σε σωστή πορεία και να μας οδηγήσει σιγά σιγά στην πνευματικότητα του παραδείσου, να πάψει να είναι ατομική συμφεροντολογική ηδονή και να μας οδηγήσει στην κατά Θεόν αγάπη. Αυτό όμως προϋποθέτει μια πνευματική πορεία. Δεν είναι από την αρχή δοσμένο, έτοιμο, σαν να πέσαμε ξαφνικά σαν άγιοι από τον ουρανό. Η αγάπη πραγματικά είναι δώρο από τη Χάρη του Θεού, αλλά ο έρωτας είναι η προβαθμίδα για να οδηγηθεί το ζευγάρι στο Θεό. Είναι υγιής κατάσταση ο έρωτας και όχι κτηνώδης όπως λέει. Είναι μεγάλο λάθος να λέγονται τέτοια πράγματα, διότι δεν είμαστε έξω από τη ζωή, αφού και ο Αδάμ όταν συνάντησε για πρώτη φορά την Εύα είπε: «Αυτό είναι κόκαλο από τα κόκαλά μου και σάρκα από τη σάρκα μου». Να μην απορρίπτουμε μανιχαϊστικά τα ωραία αισθήματα του έρωτα, που σημαίνουν να μην μπορείς να κοιμηθείς, αλλά να σκέπτεσαι τον άλλον συνεχώς, σαν το μισό κομμάτι σου που χωρίς αυτό δεν είσαι ολοκληρωμένος.

    • Πολύ σωστά. Όμως το άρθρο δεν υποβαθμίζει τον έρωτα, αλλά αυτό που διαφημίζεται ως έρωτας. Για λίγα αργύρια το σώμα γίνεται σκεύος ηδονής και το σεξ θεραπεία για να ξεπεράσεις τον προηγούμενο έρωτα… Αυτό λοιπόν που διαφημίζεται ως έρωτας είναι κατ’εξοχήν ζωώδης και κτηνώδης κατάσταση.
      Εκείνο που χρειάζεται να καταλάβουμε είναι ότι όταν οι άγιοι μας μιλούν για έρωτα, μιλούν για θείο έρωτα και όχι για σαρκικό έρωτα Να καταλάβουμε ότι ο έρωτας (δηλαδή το συναίσθημα, όχι η πράξη), που αισθανόμαστε για τον άνθρωπό μας, είναι θείο δώρο, γιατί αν μπορούμε να ερωτευθούμε έναν άνθρωπο, τότε οπωσδήποτε μπορούμε να ερωτευθούμε και τον ίδιο τον Θεό. Και αν είμαστε πρόθυμοι να κάνουμε ακόμα και την πιο μεγάλη τρέλα για τον έρωτα της ζωής μας, τότε μπορούμε να γίνουμε θεότρελοι και για τον Θεό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

(c) orthodoxanswers.gr Το παρόν site είναι αφιερωμένο στον Κύριο ημών Ιησού Χριστό και στην υπερευλογημένη Θεοτόκο.
Με την χάρη του Τριαδικού Θεού οι "Ορθόδοξες Απαντήσεις" βρίσκονται στο διαδίκτυο από το 2006.