Πόσο όμορφη είναι η Ιερή μας Παράδοση. Πόσο απλά είναι όλα… Πόσο μεγαλειώδη και θαυμάσια. Ο ιατρός Λουκάς και η Παναγία μας συνομιλούν. Ο ιατρός της ζητάει την άδεια να την ζωγραφίσει και εκείνη την δίνει…Τι ωραία εικόνα. Πόσο όμορφα ξεκίνησε η απεικόνιση των Αγιων μορφών της ορθοδοξίας μας και η τιμητική τους προσκύνηση…O Ευαγγελιστής Λουκάς ήταν ο πρώτος αγιογράφος στην ορθόδοξη μας ιστορία.
Οι πρώτες του εικόνες είχαν ως θέμα την Υπεραγία Θεοτόκο Κάποια μέρα ένοιωσε την επιθυμία να ζωγραφίσει την Παναγία και γι’ αυτό και της το ζήτησε και «πήρε την ευλογία της». Τότε άγγελος Κυρίου, του έδωσε τρία ξύλα και πάνω σε αυτά έφτιαξε τις τρεις πρώτες εικόνες. Όταν τελείωσε την πρώτη εικόνα την οποία έκανε με χρώματα επάνω στο ένα από τα τρία ξύλα που πήρε από τον άγγελο, πήγε να την δείξει στην Παναγία για να ακούσει την αποψή της. Εκείνη (η Παναγία), είδε την εικόνα και του είπε ότι ήταν πολύ καλή, όμως είχε ένα έλλειμμα πολύ σημαντικό. Εικονιζόταν μόνη της, δεν είχε ζωγραφίσει ο Λουκάς τον Ιησού Χριστό, βρέφος.
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς έκανε και δεύτερη εικόνα, την οποία έκανε με κερί και μαστίχα στο ένα από τα δύο ξύλα που έμειναν από αυτά που του έδωσε ο άγγελος, πήγε πάλι να την δείξει στην Παναγία.
Στο τελευταίο ξύλο που είχε μείνει, ο Ευαγγελιστής Λουκάς έκανε με χρυσό και ασήμι, την τρίτη εικόνα, και την πήγε και αυτή στην ΠαναγίαΤότε η πανάμωμος Παρθένος ευλόγησε και τις τρεις εικόνες κι είπε:
«Η χάρις του εξ εμού τεχθέντος δι’ εμού μετ’ αυτών».
Δηλαδή, η χάρη του υιού μου να είναι πάντα και με τις τρεις εικόνες.Αυτές τις τρείς εικόνες της Παναγίας έφτιαξε ο Ευαγγελιστής Λουκάς, που έχουν Πατριαρχική αναγνώριση, παρ’ όλο που υπάρχουν πολλές που αποδίδονται σ’ αυτόν και φτάνουν σε διάφορους αριθμούς (70, 80, 150 …)Η μία από τις τρεις εικόνες της Παναγίας που χάραξε πάνω σε ξύλο ο Ευαγγελιστής Λουκάς και διασώζονται, είναι η Παναγία Σουμελά. Από τις άλλες δύο, η μία βρίσκεται στη Μονή Κύκκου της Κύπρου και η άλλη στη Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου.
Οι πρώτες του εικόνες είχαν ως θέμα την Υπεραγία Θεοτόκο Κάποια μέρα ένοιωσε την επιθυμία να ζωγραφίσει την Παναγία και γι’ αυτό και της το ζήτησε και «πήρε την ευλογία της». Τότε άγγελος Κυρίου, του έδωσε τρία ξύλα και πάνω σε αυτά έφτιαξε τις τρεις πρώτες εικόνες. Όταν τελείωσε την πρώτη εικόνα την οποία έκανε με χρώματα επάνω στο ένα από τα τρία ξύλα που πήρε από τον άγγελο, πήγε να την δείξει στην Παναγία για να ακούσει την αποψή της. Εκείνη (η Παναγία), είδε την εικόνα και του είπε ότι ήταν πολύ καλή, όμως είχε ένα έλλειμμα πολύ σημαντικό. Εικονιζόταν μόνη της, δεν είχε ζωγραφίσει ο Λουκάς τον Ιησού Χριστό, βρέφος.
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς έκανε και δεύτερη εικόνα, την οποία έκανε με κερί και μαστίχα στο ένα από τα δύο ξύλα που έμειναν από αυτά που του έδωσε ο άγγελος, πήγε πάλι να την δείξει στην Παναγία.
Στο τελευταίο ξύλο που είχε μείνει, ο Ευαγγελιστής Λουκάς έκανε με χρυσό και ασήμι, την τρίτη εικόνα, και την πήγε και αυτή στην ΠαναγίαΤότε η πανάμωμος Παρθένος ευλόγησε και τις τρεις εικόνες κι είπε:
«Η χάρις του εξ εμού τεχθέντος δι’ εμού μετ’ αυτών».
Δηλαδή, η χάρη του υιού μου να είναι πάντα και με τις τρεις εικόνες.Αυτές τις τρείς εικόνες της Παναγίας έφτιαξε ο Ευαγγελιστής Λουκάς, που έχουν Πατριαρχική αναγνώριση, παρ’ όλο που υπάρχουν πολλές που αποδίδονται σ’ αυτόν και φτάνουν σε διάφορους αριθμούς (70, 80, 150 …)Η μία από τις τρεις εικόνες της Παναγίας που χάραξε πάνω σε ξύλο ο Ευαγγελιστής Λουκάς και διασώζονται, είναι η Παναγία Σουμελά. Από τις άλλες δύο, η μία βρίσκεται στη Μονή Κύκκου της Κύπρου και η άλλη στη Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου.
Απολυτίκιο του Αγίου Λουκά του Ευαγγελιστή και Ιατρού (18 Οκτωβρίου)
«Ακέστωρ σοφώτατος, Ιερομύστα Λουκά, ζωγράφος πανάριστος, της Θεοτόκου μητρός, εδείχθης Απόστολε• έγραψας μάκαρ, λόγους, διά πνεύματος θείου• έδωκας εννοησαι, συγκατάβασιν άκραν, Χριστου της παρουσίας• διό πρέσβευε σωθηναι ημάς»
Όμως η πραγματικά πρώτη εικόνα της δεν έγινε από χέρι ανθρώπινο :
«Υπάρχει δέκα οκτώ μίλια μακρυά από τα Ιεροσόλυμα μια πόλη που παλαιότερα ονομαζόταν Λύδδα, και τώρα Διόσπολη. Σε αυτήν την πόλη οι πρώτοι των θείων Αποστόλων Πέτρος και Ιωάννης, όταν ακόμη η Παναγία μας ευρίσκετο στην παρούσα ζωή, έκτισαν οι ίδιοι εκκλησία στο όνομά της.
Έπειτα πήγαν στην Θεοτόκο και της είπαν:«Δέσποινα Παρθένε, σε παρακαλούμε οι δούλοι σου, να εκπληρώσης μία παράκλησή μας. Στην Λύδδα κτίσαμε Εκκλησία στο όνομά σου. Σε παρακαλούμε να κάνης τον κόπο και να έλθης να την ευλογήσης, διότι θέλουμε να την εγκαινιάσουμε».
Η Θεοτόκος τους απάντησε: «Πηγαίνετε και θα με βρήτε εκεί».
Πήγαν λοιπόν οι Απόστολοι στον Ναό, και ω του θαύματος! είδαν την Παναγία ζωγραφισμένη στην δεξιά μαρμάρινη στήλη της Εκκλησίας.
Μετά από αυτά πήγε και η Παναγία σωματικώς και μόλις είδε το ομοίωμά της στον κίονα, ευχαρίστησε τον Υιό της, που της χάρισε την δύναμη αυτή.
Το ομοίωμα αυτό φυλάχθηκε μέχρι της βασιλείας του Ιουλιανού του Παραβάτου, ο οποίος, όταν έμαθε ότι έκανε πολλά θαύματα, σαν ειδωλολάτρης που ήταν φθόνησε και έστειλε Εβραίους τεχνίτες να την αφαιρέσουν από τον κίονα. Πήγαν λοιπόν εκείνοι, αλλά όσο έξυναν το μάρμαρο, τόσο πιο πολύ φαινόταν λαμπρότερο το πρόσωπο της Θεοτόκου. Τέλος, αφού είδαν ότι δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτε, το άφησαν στον τόπο του».
«Υπάρχει δέκα οκτώ μίλια μακρυά από τα Ιεροσόλυμα μια πόλη που παλαιότερα ονομαζόταν Λύδδα, και τώρα Διόσπολη. Σε αυτήν την πόλη οι πρώτοι των θείων Αποστόλων Πέτρος και Ιωάννης, όταν ακόμη η Παναγία μας ευρίσκετο στην παρούσα ζωή, έκτισαν οι ίδιοι εκκλησία στο όνομά της.
Έπειτα πήγαν στην Θεοτόκο και της είπαν:«Δέσποινα Παρθένε, σε παρακαλούμε οι δούλοι σου, να εκπληρώσης μία παράκλησή μας. Στην Λύδδα κτίσαμε Εκκλησία στο όνομά σου. Σε παρακαλούμε να κάνης τον κόπο και να έλθης να την ευλογήσης, διότι θέλουμε να την εγκαινιάσουμε».
Η Θεοτόκος τους απάντησε: «Πηγαίνετε και θα με βρήτε εκεί».
Πήγαν λοιπόν οι Απόστολοι στον Ναό, και ω του θαύματος! είδαν την Παναγία ζωγραφισμένη στην δεξιά μαρμάρινη στήλη της Εκκλησίας.
Μετά από αυτά πήγε και η Παναγία σωματικώς και μόλις είδε το ομοίωμά της στον κίονα, ευχαρίστησε τον Υιό της, που της χάρισε την δύναμη αυτή.
Το ομοίωμα αυτό φυλάχθηκε μέχρι της βασιλείας του Ιουλιανού του Παραβάτου, ο οποίος, όταν έμαθε ότι έκανε πολλά θαύματα, σαν ειδωλολάτρης που ήταν φθόνησε και έστειλε Εβραίους τεχνίτες να την αφαιρέσουν από τον κίονα. Πήγαν λοιπόν εκείνοι, αλλά όσο έξυναν το μάρμαρο, τόσο πιο πολύ φαινόταν λαμπρότερο το πρόσωπο της Θεοτόκου. Τέλος, αφού είδαν ότι δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτε, το άφησαν στον τόπο του».
18/10/2009
One comment
Pingback: Οι Αχειροποίητες εικόνες της Θεοτόκου. « ΑΒΕΡΩΦ